Unngå svindel når du handler på nett

  •  

Åsmund Myklevoll, ansvarlig for digital sikkerhet i Sparebanken Sør, forteller hva du bør være bevisst på når du handler på nett.

I førjulstiden, og kanskje spesielt rundt Black Friday, florerer det av forlokkende tilbud i nettbutikker og sosiale medier. Hva kan du gjøre for å unngå å bli svindlet?

– Vi må være forberedt på at svindlere vil bruke den travle førjulstiden til å forsøke å lure til seg penger, passord og personopplysninger. Det er derfor ekstra viktig å være bevisst på hvilke nettbutikker du handler i, sier Åsmund Myklevoll, ansvarlig for digital sikkerhet i Sparebanken Sør. Her får du fem tips som kan være lurt å huske på før du handler på nett.

1. Vær bevisst på lenker

– Svindlere lager ofte lenker som ligner på domenet til seriøse nettbutikker, men som kan brukes for å få tak i passord og personopplysninger eller infisere datamaskinen din med skadelig programvare, sier Åsmund.
Derfor bør du være bevisst på hvor lenken kommer fra før du trykker på den. Hvis du er i tvil, skriv inn adressen til nettbutikken i nettleseren din i stedet for å trykke på lenken.

2. Sjekk om nettbutikken er ekte

Svindlere blir stadig mer sofistikerte og det kan være vanskelig å skille falske nettbutikker fra ekte, men det er noen ting du kan se etter:
Er språket bra, eller virker det direkte oversatt fra engelsk? Se på nettadressen, inneholder den ord som «salg» eller «billig»? Sjekk også kontaktinformasjonen til nettbutikken og hvilke betalingsalternativer som finnes. Dette kan gi deg en pekepinn på om nettbutikken er seriøs. 

3. Betal med ditt digitale Visa-kort

Det er trygt å handle med Visa-kort fra Sparebanken Sør, og du er beskyttet mot svindel gjennom Visas kjøpsbeskyttelse. Visste du at du finner digitale versjoner av bankkortene dine i nettbanken? CVV-koden, den tresifrede sikkerhetskoden på baksiden av kortet, endrer seg for hver gang du bruker det digitale kortet, noe som gjør det enda tryggere å handle på nett. Her kan du lese mer om hva du må gjøre dersom uhellet likevel skulle skje.

Visa-kort og netthandel, illustrasjonsfoto

4. Gi aldri fra deg BankID-koder

– Passord eller koder tilknyttet BankID er personlig og skal ikke deles med andre under noen omstendigheter. Dersom du blir bedt om å oppgi dette, enten via e-post, telefon eller andre kanaler, så kan du være helt sikker på at det er svindel, sier Åsmund og understreker at dette også gjelder hvis vedkommende utgir seg for å være fra banken, Politiet, NAV eller andre. Ingen legitime aktører vil noensinne be om dine BankID-koder. 

5. Vær obs på meldinger om å hente pakker

Når du handler på nett vil du som regel få beskjed av Posten, PostNord, DHL eller lignende om når pakken din er klar til henting eller levering. Svindlere utnytter at mange venter på pakker i disse dager.
– Ved å trykke på en lenke i en falsk hentemelding kan du for eksempel bli bedt om å betale porto, bli infisert av skadelig programvare eller lurt til å gi fra deg sensitiv informasjon, sier Åsmund.
Tenk deg derfor om en ekstra gang før du klikker på lenker i hentemeldinger du mottar på e-post eller SMS. De fleste pakkeleverandører har egne applikasjoner hvor du kan spore pakken din og få hentemelding.

Av: Siril Reyes Aartun Marked- og kommunikasjonsrådgiver for bedriftsmarked
Blogg:
Ikke bare bank