Meny

Kort og betaling

Vanlige spørsmål om kort

Kort
Kredittkort
Hva gjør jeg med kort som er utløpt?

Dersom kortet ditt er utløpt, kan du klippe det i stykker og kaste det.

Hvordan kan jeg sperre kortet mitt?

Dette kan du gjøre når du skal sperre et kort:

  • Du kan sperre kortet i nettbanken eller mobilbanken. For å sperre kortet i mobilbanken, logger du inn og velger Sperre kort i menyen eller banneret. Velg kortet som skal sperres, og klikk på Sperr kort. For å sperre kortet i nettbanken, velger du Dine kort i menyen. Velg kortet du vil sperre, og klikk på Sperr kort. Du kan også sperre kortet på telefon. Ring oss på telefon (+47) 38 10 92 00.
  • Dersom du er utsatt for svindel og det er transaksjoner på kortet som du vil reklamere på, må du fylle ut to skjemaer. Les mer her.
Har du mistet kortet eller er det ukjente transaksjoner på konto?

Les mer om dette her og se hva du bør gjøre.

Kan man bruke Sparebanken Sør-kort i Apple Pay?

Sparebanken Sør vurderer alle betalingsløsninger fortløpende, og er glade for å kunne tilby Google Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay til kundene våre. Våre kort kan også brukes i Vipps, som kan brukes til netthandel og i apper mange steder og til å sende penger til vippsnummer eller mobiltelefonnummer.

Våre kort kan ikke brukes i Apple Pay per i dag. Vi jobber videre for å gjøre betaling enda enklere for kundene våre.

Kan jeg lage egen PIN til kortene mine?

Ja, du kan velge din egen PIN til kortene dine i nettbanken eller mobilbanken. Du finner valget under Kort i menyen. Ny PIN gjelder kun for kort som bestilles etter ny PIN er laget.

Hvor finner jeg PIN-koden til kortet mitt?

Du kan hente PIN-koden til bankkortet ditt i nettbanken og i mobilbanken.

I nettbanken trykker du på Meny og velg Hent PIN.

Hent PIN-koden i nettbanken

I mobilbanken trykker du på Meny / Kort / Dine kort og velger det kortet du vil se PIN-koden på. Nederst på skjermen vil du få valget PIN. Legg inn sikkerhetskode fra kortet ditt og se PIN-koden.

Dersom du ikke har nettbank eller mobilbank, kontakter du kundesenteret slik at de kan bestille kode til deg på annet vis.

Hva er beløpsgrensen på kortet?

Følgende beløpsgrenser gjelder for våre kort, og avhenger av disponibel saldo på kortet:

Beløpsgrenser kort
Visakort  Norge Utlandet 
Minibank 9900 per dag  15 000 per 4 dager 
Varekjøp/netthandel 300 000 per dag, 500 000 per 4 dager  300 000 per dag, 500 000 per 4 dager
Ungdomskort     
Minibank  8000 per 4 dager  8000 per 4 dager
Varekjøp/netthandel  8000 per 4 dager 8000 per 4 dager
Lommepengekortet     
Total bruk  1000 per 4 dager  1000 per 4 dager 
Visa kredittkort    
Minibank 15 000 per dag 25 000 per 4 dager
Varekjøp/netthandel 300 000 per dag, 500 000 per 4 dager 300 000 per dag, 500 000 per 4 dager

Beløpsgrensene kan variere ut fra når kortet ble utstedt første gangen.

Priseksempel Visa kredittkort

Eff.rente 21,19 %, 15 000,-, o/12 md. Kostnad 1434 kroner. Totalt: 16 434 kroner.

Hvordan bestiller jeg kort?

Visakort kan enkelt bestilles i nettbanken eller mobilbanken.

Slik bestiller du kort i mobilbanken

Logg inn, velg Kort i menyen, velg Bestille nytt kort.

Slik bestiller du kort i nettbanken

Etter du har logget inn, klikker du på Meny. Klikk deretter på Dine kort (se bilde).

Illustrasjonsfoto | Dine kort

Klikk på BESTILLE VISAKORT (se bilde) og fullfør bestillingen.

Illustrasjonsfoto | Bestille visakort

Ønsker du å bestille et ungdomskort, kan du gjøre det i mobil- eller nettbanken, velg Bestill kort barn/ungdom

Dersomdu har et kort som snart utløper på dato, vil du få nytt kort automatisk i posten, du trenger ikke bestille nytt. Husk å melde adresseendringer til folkeregisteret.

Prisliste for kort

Hvor sikkert er mitt kontaktløse kort?

Det er svært sikkert, og langt mer sikkert enn å bære rundt på kontanter. Kontaktløse kort bruker samme teknologi som alle andre kort med chip og pin-kode, så du kan føle deg helt trygg når du betaler. Det er en øvre grense på 500 kroner per transaksjon. En gang iblant og hvis beløpet er over 500 kroner, blir du bedt om å taste inn pin-kode for å bevise at kortet er ditt.

Vår teknologi bruker chipen på kortet til å generere unike kryptogrammer (kryptogrammer er et slags puslespill som består av et lite stykke kryptert eller kodet tekst) og digitale signaturer som beskytter betalingene dine. Digitale signaturer minner veldig om håndskrevne underskrifter, men de er langt vanskeligere å etterligne.

Hvis du mister kortet eller det blir stjålet, er du beskyttet mot tap ved svindel, forutsatt at du har passet fornuftig på kortet og raskest mulig sperrer kortet når du oppdager at kortet er mistet.

Flere spørsmål om kontaktløse kort finner du svar på hos visa.no (åpnes i nytt vindu).

Problemer med tæpping?

Det skal være mulig å tæppe med alle kort utstedt av Sparebanken Sør. Les mer om tæpping her.

Problemer med tæpping?

Noen kunder opplever at de ikke får tæppet med kortet sitt. Kortet kan fremdeles brukes med chip og PIN-kode. Dersom du opplever dette, ta kontakt med kundesenteret på innlogget chat i mobil- eller nettbanken, eller ring oss.

Hva koster det å ta ut penger med kortet i utlandet?

Det er gratis å ta ut penger i utenlandske minibanker for ungdom, student og UNG 18-34-kunder med ungdoms- eller visakort. For andre grupper vil det koste 40 kr + 0,5 % av selve summen man tar ut. Uttak i norsk minibank med Visa kredittkort koster 2 % av beløp, minimum 40 kr. Uttak i utenlandsk minibank med Visa kredittkort er gebyrfritt.

Hvordan aktiverer jeg kortet for netthandel?

Alle kort fra Sparebanken Sør sendes ut inaktive for netthandel. Kortet blir automatisk aktivert ved første gangs bruk i betalingsterminal med chip og PIN-kode. Du kan eventuelt aktivere det for netthandel i mobil- eller nettbanken: Gå inn på Dine kort, velg kortet, og dersom kortet ikke allerede er aktivert med PIN-kode i betalingsterminal, så vil aktivering være et valg under kortet. 

Når får jeg nytt kort?

Har du et kort som snart utløper på dato, vil du få et nytt kort automatisk i posten, du trenger ikke bestille det. Husk å melde adresseendringer til folkeregisteret.

Kan jeg betale kredittkortregning før forfall?

Ja, det er enkelt å betale kredittkortregningen før forfall, både i nettbanken og mobilbanken. Velg "Gå til faktura kredittkort" fra forsiden av nettbanken, eventuelt velg Faktura på kredittkortet i mobilbanken. Klikk på lenken "betale inn på kredittkortet", og både kontonummer og KID er ferdig utfylt for deg. Sett inn ønsket sum du vil betale og fullfør betalingen.

(Innbetalingen går fremdeles til konto 2811 94 55075, og KID finner du også på sist mottatte faktura (000375XXXXXXX).

Du kan også velge Innbetale nå til kredittkortet, slik at pengene kommer på kredittkortkontoen med én gang. Dette er nyttig om du mangler dekning på kredittkortet før du skal handle noe med det, for eksempel. 

Kan jeg betale litt av kredittkortregningen og ikke alt?

Ja, minimumsbeløpet for innbetaling er 4 % av brukt kreditt eller 300 kr dersom prosentvis andel er mindre enn 300 kr.

Vær oppmerksom på at dersom du ikke betaler hele kredittkortregningen, kommer det renter i tillegg på neste kredittkortregning.

Priseksempel Visa kredittkort

Eff.rente 21,19 %, 15 000,-, o/12 md. Kostnad 1434 kroner. Totalt: 16 434 kroner.

All bruk av kortet er rentefritt i inntil 45 dager dersom du betaler hele utestående på fakturaen din på forfallsdato. Bruk av kortet én måned blir fakturert på din valgte fakturadato, med 14 dagers frist til forfallsdato. Transaksjoner gjort etter fakturadatoen din vil komme på neste faktura. Velger du å utsette eller dele opp betalingen, påløper det renter fra fakturaens forfallsdato på beløpet som er utsatt eller ikke innbetalt.

Hvor finner jeg KID-nummer til kredittkortet?

Du finner KID-nummeret i nettbanken. Klikk på Meny og velg Dine kort. Velg så Faktura kredittkort-fanen, og du ser KID-nummeret på siden. Det begynner med 00037.

Illustrasjonsfoto | Faktura til kredittkort i nettbanken

Dersom du har eFaktura på kredittkortet så slipper du fakturagebyr.

Hvordan får jeg regningen på kredittkortet?

Kredittkortregningen kommer sammen med kontoutskriften hver måned. Dersom du oppretter eFaktura i nettbanken, så slipper du fakturagebyr - og du slipper å taste inn lange KID-numre ved betaling.

For å opprette eFaktura, må du logge inn i nettbanken. Klikk på hurtigknappen eFaktura/AvtaleGiro.

I det neste bildet velger du Opprett ny betalingsavtale og søker opp tilbyderen.

Hvordan endrer jeg kredittgrensen på Visa kredittkort?

Du kan søke om å endre kredittgrensen på Visa kredittkort her.

Priseksempel Visa kredittkort

Eff.rente 21,19 %, 15 000,-, o/12 md. Kostnad 1434 kroner. Totalt: 16 434 kroner.

Hvorfor finner jeg ikke informasjon om Electron lenger?

Electron var et bankkort vi tidligere utstedte i Sparebanken Sør. Nå benytter vi visakort isteden.

Hvorfor får jeg ikke egendesignet kort lenger?

Visakort med egen design er ikke lenger mulig å bestille. Kort som utløper får tilsendt et nytt visakort med Sparebanken Sørs standard kortdesign.  Koden er den samme. Årsaken til at dette ikke lenger kan bestilles, er for å tilrettelegge for rask implementering av nye løsninger og best mulig brukervennlighet for deg som kunde.

Hva skjer med hotell- og leiebilreservasjoner jeg har gjort med et gammelt kort?

Dersom du har reservert hotell, leiebil etc. med et gammelt kort, betaler du bare for tjenesten med ditt nye kort når du kommer for å bruke tjenesten.

Dersom du har betalt med et gammelt kort (pengene er trukket allerede), er tjenesten betalt for og alt går som vanlig (husk å spare på kvitteringer for utført betaling).

Kan bankkortet brukes i Fitbit Pay og Garmin Pay?

Ja, alle Sparebankens Sørs bankkort – både debetkort og kredittkort - kan nå brukes i Fitbit Pay og Garmin Pay. Per i dag har vi ikke informasjon om Apple Pay.

Priseksempel Visa kredittkort

Eff.rente 21,19 %, 15 000,-, o/12 md. Kostnad 1434 kroner. Totalt: 16 434 kroner.

Hva er reservert beløp?

Når du bruker kortet ditt undersøkes det om det er dekning på kontoen din, og beløpet du handler for blir reservert. Det disponible beløpet på kontoen din blir nedjustert, mens saldoen er uendret.

Når transaksjonen belastes kontoen din blir saldoen redusert og reservasjonene slettes. Etter bokføring blir detaljer om brukerstedet synlig.

Årsaken til at reservasjonen gjøres, er å forsikre seg om at det er dekning på konto når bokføringen skal gjøres.

Hvorfor ser jeg ikke alle abonnementene mine?

Oversikten over abonnementene dine og gjentagende kortkjøp i nett- og mobilbanken hentes av systemet etter noen kriterier som det jobbes med å finpusse. Det kan være flere årsaker til at ikke du ser en forventet forhandler i listen.

  • Mange bruker familiedeling på tjenestene sine, så det kan være at det ikke er ditt kort som er knyttet til betalingen. 
  • Tjenesten er under utvikling, så det ikke sikkert du ser alt du forventer på listen.
  • Det er kun abonnementer og gjentagende kortkjøp (med omtrent samme beløp) i følgende intervaller som blir vist i oversikten: hver 14. dag, månedlig, kvartalsvis, halvårlig og årlig.

Dersom du opplever mangler på listen etter å ha sjekket at transaksjonene du forventet faktisk er gått ut fra konto, så kontakt oss. Send oss gjerne en melding via mobil- eller nettbanken med hvilke transaksjoner fra hvilket kort du ville forventet var på oversikten over dine abonnement. Slik kan vi sjekke saken og eventuelt forbedre tjenesten.

Hva koster det å ta ut penger i minibanken i Norge?

Det koster ikke noe å ta ut penger i minibanken med bankkortet dersom du er med i vårt studentprogram, har ungdomskort eller lommepengekort. For alle andre grupper koster det noe – se prislisten vår her.

Hva er forskjellen på disponibelt beløp og saldo?

Saldo er beløpet som er bokført på kontoen din, summen av alle transaksjoner som er bokført på kontoen.
Disponibelt beløp tar hensyn til reserverte transaksjoner, eventuell kreditt og sperrede beløp, og er med andre ord det du faktisk har tilgjengelig til å bruke på kontoen din.

Hvorfor ser jeg kortkjøp på listen i Dine abonnement?

Listen i nett- og mobilbanken under Dine abonnement inkluderer også gjentagende kortkjøp (med omtrent samme beløp) i følgende intervaller: hver 14. dag, månedlig, kvartalsvis, halvårlig og årlig.

Hvordan stoppe abonnement

For å avslutte et abonnement, må du kontakte den forhandleren eller tjenesten der du har abonnementet. 

Tjenesten Dine abonnementer i nett- og mobilbanken gir det en pekepinn på hvilke abonnementer du har koblet til kortene dine. Foreløpig er det ikke mulig å stoppe abonnementer fra denne oversikten, men den kan hjelpe deg å finne ut hvor du abonnerer på tjenester.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen