Meny

BankID for ungdom

Nå kan også ungdom fra 13-17 år få BankID. BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signatur på nett, nå også tilgjengelig for deg fra 13-17 år med godkjenning fra foreldre/verger.

Bestill BankID i nettbanken, du finner det i menyen vår

Viktig om BankID for ungdom

Godkjenning

Ungdom fra 13-17 kan få BankID dersom foreldrene/vergene samtykker. Vi sender avtalen til signeringsportalen, og foreldre/verger signerer med sin BankID. Verger må ikke være kunde i Sparebanken Sør for å signere med BankID.

Hvis ungdommen er legitimert og har nettbank, kan BankID deretter settes opp via nettbanken. Eneste legitimasjon vi godtar for BankID er at passet (med RFID) er skannet i et av kontorene våre. Hvis ikke dette er gjort, sender vi nettbankavtale til signering sammen med BankID-avtalen. Når dette er signert, sender vi en SMS til ungdommen, hvor vi ber om at han/hun kommer innom med passet for legitimering.

Send inn fullmakt BankID for ungdom

Bestilling av BankID

Ungdommen bestiller selv BankID i nettbanken. Det er gratis å bestille BankID. Det er også gratis å bruke BankID-appen som kodebrikke - les mer her.

Se her hvordan du aktiverer BankID.

Les mer om BankID-appen.

Fordeler med BankID

Det er samme brukernavn og passord for å logge inn på de brukerstedene som tilbyr BankID. Med BankID utstedt av Sparebanken Sør kan du logge inn i andre nettbanker og omvendt. Du kan signere avtaler og kontrakter elektronisk på internett. Du slipper altså å møte opp for å vise legitimasjon ved signering av dokumenter. Det koster ingenting å bruke BankID.

Identifisering og signering med BankID for ungdom

Identifisering benyttes når du bruker BankID som elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken. Du kan også bruke BankID til elektronisk signering av avtaler og dokumenter, for eksempel til å signere på papirer fra lånekassen, bekrefte adresseendring og levere skattemeldingen. En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir.

Nyttig om BankID

Bytte passord på BankID

Du bytter passord når du logger inn med BankID i nettbanken, har lagt inn engangskode og personlig passord. Velg Endre passord i stedet for OK, og du kan endre ditt BankID-passord.

Sperre BankID

Dersom du har behov for å sperre din BankID kan du gjøre dette i nettbanken eller ringe kundesenteret på telefon 38 10 92 00.

Sperr kort, konto, nettbank og BankID døgnet rundt dersom du trenger det

Døgnåpen hjelp til sperring, BankID og mer

Mistenker du svindel, eller trenger du hjelp til å løse opp sperret kodebrikke, glemt passord eller andre tekniske problemer? Ta kontakt med kundesenteret vårt hele døgnet.

BankID-appen er enda enklere. Enda raskere.

BankID-app - les mer her

Nå kan du laste ned en app på mobilen din som erstatter kodebrikken ved pålogging eller signering med BankID.

Slik fikk Håvard (13) BankID

Da Håvard Berg fylte 13 år, kunne han endelig skaffe seg BankID for ungdom. – Nå kan jeg handle på nett uten hjelp fra foreldrene mine, sier han.

Råd om netthandel

Her finner du noen råd angående netthandel i Norge og utlandet for å hjelpe deg til sikker shopping på nett. Norsis anbefaler deg å bruke kredittkort når du kjøper noe på nettet. Retningslinjene for de fleste kredittkort gir deg som kunde god beskyttelse. Hvis du ikke fikk det du bestilte, vil kortutstederen refundere beløpet.

Illustrasjonsfoto | kodebrikke til bruk ved innlogging, med eller uten BankID

Forskjellen på kodebrikke, BankID og BankID på mobil

Lurer du på om det er forskjell på kodebrikke og BankID, og hva er BankID på mobil og BankID-appen i alt dette? Vi forklarer de ulike innloggingsløsningene for deg.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen